China

Eerste contacten in China.


Omdat de RSS systemen via de machinebouwers werden verkocht kwamen ze ook in China terecht. Voor machinebouwer ABG moest Jan voor ondersteuning naar Schangai, daar werd een testbaan aangelegd voor Volkswagen, die gingen daar de Santana bouwen. Tijdens het bezoek van Jan is onze toekomstige dealer daar ook geweest om het systeem goed te bekijken en hebben daar toen de eerste contacten gelegd met Jan. Het waren helemaal geen techneuten maar dachten dat ze met een telefoon en een fax rijk konden worden, dat viel later tegen. Wel hadden ze goede contacten en wisten wel bij de goede instanties binnen te komen, een noodzaak in die landen.


Het terracotta museum

Het tekenen van het contract met JYG in de plaats Xian, dat was in 2002. Mr. Song was de directeur en was ook professor aan de universiteit in Xian. Ze hadden de systemen van ons gezien en zijn gaan informeren bij de Chinese dealer van ABG, een machine bouwer.  Ik ben daar op maandag heen gereist en heb daar de hele week gesproken met hun, best lastig met mijn "geweldige" ambachtschoool engels. Gelukkig hadden we Jan die mij op afstand ondersteunde (ondanks het tijdverschil). Zodra er iets moest worden aangepast in het contract gingen we dat telefonisch bespreken en Jan paste dan het contract aan en faxte dat door naar mij. Na veel heen en weer faxen was er uiteindelijk een akkoord.



Uiteindelijk was alles afgerond en op zaterdagmorgen zouden we het contract  tekenen in het bijzijn van de familie en personeel. Dat personeel, bleek achteraf, waren ingehuurde studenten waardoor het leek dat ze een behoorlijk bedrijf hadden, ze waren uiteindelijk maar met z'n tweeen. Ik werd zaterdag opgehaald in een (gehuurde) volkswagen Santana en werd naar een museum gebracht, (terragotta museum) Op de vraag waarom kreeg ik geen antwoord, alleen we gingen uiteindelijk wel naar Mc Donalds, het beste wat ik die reis heb gegeten, heerlijk. Na de middag op kantoor bleek dat ze s'nachts en s'morgens het hele contract hebben laten overgetypen en compleet hadden aangepast. Ik heb daar natuurlijk behoorlijk stennis geschopt en gezegd dat ik zou vertrekken, dan maar zonder contract, toen was het zo opgelost. Schijnt dat ze dat in China vaker proberen, veelal vlak voordat je vlucht is, dat klopt, ik zou zondag vliegen.